Dobře provedené převzetí lodě je předpokladem pohodové a bezpečné plavby. Nikdo přece nechceme odhalit nefunkční vybavení až na moři, když je vše možné v klidu vyřešit ještě v marině před vyplutím. Proto kontrole věnujte dostatečný čas a buďte pečliví.
Den nalodění je většinou hektický. Převzetí lodě přesto nepodceňujte a snažte se už cestu do mariny naplánovat tak, abyste na prohlídku lodě měli dostatek času.
Snažte se check-in provádět jen s technikem charterové společnosti a maximálně jedním pomocníkem z posádky. Také není nic horšího než kontrola lodi mezi vším, co jste si s sebou přivezli. Bez bagáže a jídla v lodi je kontrola mnohem rychlejší a pohodlnější. Posádku proto s předstihem požádejte, aby se na loď nestěhovala, dokud nebude převzatá. Ideální je posádku vyslat na nákup nebo kávu do místní kavárny a bagáž zatím uložit na molo (výjimku můžete udělat u potravin, které potřebují do ledničky).
TIP: Zeptejte se v kanceláři charterové společnosti, zda můžete hned na loď a začít s předběžnou kontrolou. Většinou vám to dovolí a můžete tak check-in začít v klidu sami. Poté co dorazí technik, budete připraveni a společně projdete čemu nebudete nerozumět, případně nalezené nesrovnalosti.
Co vede k dobrému převzetí lodě
- Dostatek času;
- Klid a kontrola lodi bez posádky;
- Seznámení se s navigačními přístroji a ovládáním příďového propeleru;
- Kontrola umístění všech ventilů, jističů, přepínání nádrží na vodu a dalších ovládacích prvků;
- Vše si pečlivě zaznamenejte, využijte mobilní telefon foto / video;
- Mějte přitom pochopení pro drobné poškození lodi.
Jak tedy na check-in
Po příchodu na loď nastartujte motor. Při té příležitosti hned zkontrolujte plynovou páku, dopředný chod i zpátečku. Opište si počet motohodin a zkontrolujte stav nafty v nádrži. Motor potom nechte brumlat na neutrál. Skočte do podpalubí a na rozvodném panelu zapněte vše, co zapnout jde. Pak se vraťte zpět na palubu a začněte podrobnou prohlídku.
Kontrola paluby
Začněte v kokpitu a zaměřte se na nejdůležitější vybavení pro bezpečnou plavbu. Mírně otočte kormidelním kolem a hledejte vůli. Pokud cítíte, jak ihned reaguje kormidelní list, je vše v pořádku, pokud cítíte vůli, požádejte technika charterové společnosti o kontrolu kormidelního mechanismu. Najděte nouzovou pínu a ujistěte se, že víte, jak ji použít.
Dále se zaměřte na vinšny a jejich správnou funkci. Přepočítejte kliky pro jejich ovládání. Poté co zkontrolujete vybavební v kokpitu se vydejte na příď a postupně kontrolujte vše, co cestou potkáte: sloupky, zábradlí, kladky, vozíky, dinghy a její příslušenství, ráhno případně vnější poškození trupu.
Dobrý kapitán se zvládne potopit pod loď a zkontrolovat kýl, kormidelní list a lodní šroub. Takovou kontrolu je ale lepší udělat až mimo marinu.
Na přídi se zaměřte na kotvu a kotevní vrátek. Motor je nastartovaný, a tak zkuste kotvu kousek spustit a opět povytáhnout. Klikou ověřte dotažení brzdy a vizuálně zkontrolujte šekl spojující řetěz a kotvu. Jsou na řetězu značky a jaké mají barvy, jak je celkem dlouhý? Je řetěz na konci připevněný k lodi?
Když už jsme na přídi zkontrolujte, zda svítí všechna světla.
Cestou zpět do kokpitu zkontrolujte vše na druhé straně paluby. A v kokpitu pak zkontrolujte obsah všech bakist.
Kontrola plachet
Vane-li lehký a příznivý vítr, můžete při převzetí vytáhnout a zkontrolovat také plachty. Zaměřte se na jejich slabá místa – upínací oka, spodní a zadní lík. U kosatky/geny plachtu důkladně zkontrolujte v oblasti předního koše, často jsou zde prodřené. V případě poškození vše foťte. V silném větru odložte kontrolu plachet až na moře – pokud odhalíte problémy, foťte a ohlaste zpět do charterové společnosti.
Podpalubí je stejně důležité jako paluba
Po příchodu do podpalubí rozsviťte všechna světla a otevřete skříňky. Postupujte podobně jako na palubě a v jednom směru vše systematicky projděte. Od kajut přes salon, kuchyň a navigační stolek.
V podpalubí jsou umístěny důležité ovládací prvky a veškerá elektronika! Je důležité se seznámit s jejich obsluhou a přesně znát jejich umístění! Třeba kotevní vrátek nebo příďový propeler dokážou snadno vyhodit své jističe…
Po kontrole podpalubí musíte vědět, jak se zachází a kde jsou umístěné
- Jističe a pojistky kotevního vrátku a příďového propeleru
- Přepínače vodních nádrží
- Ventily, a to nejen od fekálních tanků
- Bezpečnostní vybavení
- Ovládání generátoru a klimatizace
- Náhradní díly motoru – impeller / klínový řemen
Dále si projděte skříňky a lavice a zkontrolujte jejich obsah.
Nevynechejte kontrolu motoru
Přesto, že nejste mechanikem lodních motorů, proveďte vždy alespoň jeho základní kontrolu! Po otevření motorového prostoru hodně napoví hned první dojem. Je-li čistý, bude pohonná jednotka pravděpodobně pravidelně udržována.
Pro podrobnější kontrolu se hodí britská metodika “WOBBLE”:
- W – Water filter (vodní filtr): Pohledem zkontrolujte vodní filtr, jeho víčko je průhledné a tak hned uvidíte jeho případné zanesení;
- O – Oil (olej): Zkontrolujte hladinu oleje měrkou, hledejte případný únik;
- B – Belt (řemen): Zatlačte na řemen prstem a zkontrolujte jeho napětí, neměli byste promáčknout více než 1-3 cm;
- B – Bilge (studánka): Zkontrolujte zda ve studánce pod motorem není nějaká kapalina;
- L – Level (hladina): Zkontrolujte hladinu chladící kapaliny;
- E – Exhaust (výfuk): Při nastartovaném motoru si prohlédněte výfuk, také chladicí voda musí v pravidelných intervalech vytékat.
Bezpečnost až na první místě
Důkladně se seznamte s umístěním veškerého záchranného vybavení. Kapitán i posádka musí vědět, kde je umístěn záchranný ostrůvek a jak se s ním manipuluje. Neméně důležité jsou i světlice, záchranné vesty a harnesy!
Abyste na nic nezapomněli
Připravili jsme pro vás k vytištění check-in list, který vám pomůže na nic důležitého nezapomenout. Odškrtávejte si v něm jednotlivé položky, označte chybějící, případné poškození trupu vyznačte do schématu.
Stáhnout CHECK-IN list (PDF) ⇩
Využijte moderní technologie
I přes dobře provedený check-in se může stát, že něco přehlédnete. Je proto dobré využít mobilní telefon, zapnout natáčení videa a udělat si “procházku” po lodi. Natočit vše na palubě i v podpalubí. V případě problému při vrácení lodi si tak můžete vše zpětně zkontrolovat. Pečlivě si dokumentujte i případné problémy objevené během plavby.
Dobrý vítr do plachet!